مسلمانان بوسنیایی و یهودیان یک پیکر واحد هستند، ما باید عهد خود را تجدید کنیم

رئیس‌العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین، حسین افندی کاوازوویچ، به مناسبت روز جهانی یادبود هولوکاست و همچنین راه‌اندازی ابتکار صلح مسلمانان و یهودیان در مرکز یادبود سربرنیتسا سخنرانی کرد.

کاوازوویچ سخنان خود را با بیان اینکه صلح، پیام همه فرستادگان خداوند است آغاز کرد.

موسی علیه السلام به زبان عبری گفت «شَلُمَ الْخم». عیسی (ع) به زبان آرامی «شلاما الکن» گفت و محمد (ص) گفت: «السلام علیکم». سلام بر شما.

سلام، درود و پیام همه فرستادگان خداست و من با این سلام دیرینه به شما سلام می‌کنم و از فرصت دیدار شما صمیمانه سپاسگزارم. دلیل گردهمایی امروز ما دردناک است، اما به این منظور، با عزمی مشترک به سوی آینده ای بهتر گام بر می داریم. ما در روز بزرگداشت «روز جهانی یادبود هولوکاست» جمع شده ایم. ما شش میلیون یهودی بی گناه و میلیون ها قربانی دیگر ایدئولوژی فاشیستی و نازی را به یاد می آوریم. ما این کار را در جایی انجام می دهیم که نیم قرن پس از «دیگر هرگز» تاریخی، بشریت دوباره شکست خورد و در آزمون مسئولیت، سر افکنده شد.

وی تاکید کرد که خوشحالم که می بینم مرکز یادبود سربرنیتسا، جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین و جامعه یهودی بوسنی و هرزگوین در کنار هم یاد قربانیان بی گناه را زنده نگه می دارند.«ما خوشحالیم که این کار را با دوستانمان از سراسر جهان انجام می دهیم، شما در اینجا حضور دارید. من صمیمانه از همه کسانی که در سازماندهی این گردهمایی کمک کردند، به ویژه از مدیر سولیاگیچ، کارکنان مرکز یادبود و مادران سربرنیتسا تشکر می کنم. از دوستم پروفسور روزنسافت (معاون سابق کنگره جهانی یهودیان) تشکر می کنم که با نگرش انسانی خود در مورد حقیقت نسل کشی سربرنیتسا همه ما را مدیون کرد. از عزم شما برای ادامه ایستادن در کنار هم برای حقیقت و صلح تشکر می کنم. تعهد به زنده نگهداشتن یاد و خاطره قربانیان نسل‌کشی‌های گذشته، رد هر گونه یهودی‌ستیزی، اسلام‌هراسی و دیگر نابردباری‌ها، تعهد مصمم به حفاظت از زندگی، آزادی بیان در چارچوب احترام، در چنین شرایطی ضروری است. به‌عنوان دوست می‌توانیم به یکدیگر بگوییم که چه چیزی ما را نگران می‌کند، انتظارات، نگرش‌ها و امیدهایمان چیست. اینها اصولی هستند که می‌توانند راهنمای آینده‌ای بهتر برای یهودیان و مسلمانان جهان باشند».

ابتکار امروز برای صلح و یادآوری، دعوتی است از همه، به ویژه همسایگان ارتدکس و کاتولیک ما، تا در این راه به ما بپیوندند.برای ما، اصل «ارتباطات منسجم و دلسوزانه» و تلاش مشترک در مواقع بحران به گونه ای که متعهد به ایستادن در کنار یکدیگر و تجمیع منابع، دانش و استراتژی های خود برای رفع بحران ها باشیم، بسیار مهم است. به همین دلیل ما به درستی امیدواریم که تلاش های مشترک ما به مدیریت بحران ها، گسترش خواهد یافت. رهبران، دانشگاهیان، مقامات و مردمی که در تلاش مشترک ما برای ایجاد دنیایی بهتر برای نسل‌های آینده سهیم هستند، متعهدند که نسل‌کشی در آشویتس، برگن-بلسن، سربرنیتسا، یاسنوواتس و همه مکان‌های وحشتناک دیگر برای کسی تکرار نخواهد شد.

کاوازوویچ در سخنرانی خود گفت که به ویژه خوشحالم که دوستانی از جامعه یهودی بوسنی و هرزگوین نیز امروز در سربرنیتسا حضور دارند.«مسلمانان بوسنیایی، بوسنیایی ها و یهودیان بوسنیایی یک بدن واحد هستند. پیوندهای ما هم در دوران سختی و هم در دوره های شکوفایی و تعامل ایجاد شد و در آن از یکدیگر آموختیم و به خوبی به یکدیگر کمک کردیم. اما هر دو ملت ما رنج کشیده اند و باید بدانیم که چه تلاش هایی برای نابودی ما انجام می شود. به همین ترتیب، هر دو ملت نشان داده اند که امید به بشریت با وجود شر بزرگی که در گذشته دور و نزدیک خود در معرض آن قرار داشته ایم، از بین نمی رود. حتی امروز که شر یهود ستیزی و نفرت ضد مسلمانان و اسلام هراسی در منطقه ما و در سراسر اروپا و جهان شدت گرفته است، ما باید عهد خود را برای تداوم همسایگی خوب و مراقبت از یکدیگر تجدید کنیم.

کاوازوویچ گفت: «ما زنده خواهیم ماند، زیرا معیارهای ما متفاوت است و احساسات ما عمیق تر و گرم تر است، زیرا ما از دیگران نمی ترسیم.در دوران رنج بی‌سابقه در سرزمین مقدس، دیدار و دعوت ما برای صلح اهمیت بیشتری دارد.

در روزهای پس از تشدید خشونت در اسرائیل و فلسطین در 7 اکتبر، من و آقای فینتسی (رئیس جامعه یهودیان بوسنی و هرزگوین) نشستیم و پیام مشترکی در محکومیت خشونت و لزوم توقف موج ترور و خشونت علیه غیرنظامیان بی گناه ارسال کردیم.جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در آخرین جلسه خود اعلامیه صلح در سرزمین مقدس و حقوق مردم فلسطین را به تصویب رساند که در آن از همه بازیگران بین المللی، رهبران مسلمان و مراجع دینی از همه ادیان می خواهد که قاطعانه به منظور جلوگیری از مارپیچ خشونت در این کشور مشارکت کنند. کاوازوویچ توضیح می‌دهد که نه تنها میان فلسطین و اسرائیل، بلکه باید در میان همه پیروان ادیان ابراهیمی، ​​صلح حاکم شود.

همین اعلامیه حملات به غیرنظامیان در اطراف غزه و گروگان گرفتن غیرنظامیان را به شدت محکوم می کند و خواستار آزادی آن ها و همچنین آزادی هزاران نفر از بازداشت شدگان غیرقانونی به ویژه زنان و کودکان است.در این بیانیه آمده است: «مقاومت در برابر اشغال نمی تواند توجیهی برای ارتکاب جنایات باشد، همانطور که دعوت به مبارزه با تروریسم نمی تواند توجیهی برای کشتار غیرنظامیان و مجازات دسته جمعی باشد. هر جنایتی باید موضوع تحقیقات مستقل و فرآیندهای قضایی باشد». ما امروز در کنار قبر قربانیان نسل کشی در سربرنیتسا جمع شدیم و خود از بازماندگان هولوکاست و نسل کشی هستیم و یا از فرزندان آنها هستیم، حق و وظیفه داریم که شاهد آن باشیم.

کاوازوویچ توضیح داد که پیام قرآن در سوره ی نساء آیه 135 آمده است:

«ای مؤمنان همیشه عادل باشید، در راه خدا شهادت دهید، حتّی به ضرر خود یا به زیان پدر و مادر و خویشاوندانتان، خواه غنی باشد یا فقیر، مراقبت از آن ها بر عهده خداست، پس از هوا و هوس خود پیروی نکنید - تا ستم نکنید - و اگر به دروغ شهادت دهید یا از شهادت اجتناب کنید، خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است».او توضیح داد که نسل بشر باید هولوکاست را برای همیشه به یاد داشته باشد.

«بشریت باید هولوکاست را برای همیشه به یاد داشته باشد - آن میوه هولناک ذهن تاریک بشر - تا نسل های جدید دوران حاکمیت فاشیسم بر بشریت را فراموش نکنند. حفظ حقیقت در مورد نسل کشی در سربرنیتسا بهترین وعده برای آینده ای شادتر برای بشریت است. سخن گفتن از شر و رنج بیگناهان، صرف نظر از منشأ، دین، ملت و محل رنجشان، وظیفه همه است، به ویژه کسانی که خود نیز از این رنج جان سالم به در برده اند. کاوازوویچ می‌گوید: «همیشه باید در برابر شر سخت‌گیر بود. نباید به او فضایی برای دویدن داد، باید مهار شود. در غیر این صورت، هر چیز خوبی را زیر سوال می‌برد».

وی در پایان سخنان خود گفت که تنها یک حقیقت وجود دارد.«هیچ حقیقت دیگری در مورد آنچه در گذشته اتفاق افتاده وجود ندارد، فقط یک حقیقت وجود دارد. فقط کسانی هستند که حقیقت را پنهان می کنند و متأسفانه آنها کسانی هستند که آماده هستند نه تنها اشتباهات گذشته، بلکه جنایاتشان را نیز تکرار کنند. این لکه ننگ ابدی بر وجدان بشریت است. به امید اینکه اصولی که من و پروفسور روزنسافت امروز اعلام خواهیم کرد به امضای بسیاری از افراد خیرخواه دیگر برسد و این کمک کوچک ما در ایجاد صلح و درک بهتر باشد».

منبع: سایت خبری کلیکس – 7/11/1402

https://www.klix.ba/vijesti/bih/reis-kavazovic-u-srebrenici-bosanski-muslimani-i-jevreji-su-jedno-tijelo-valja-nam-obnoviti-nas-zavjet/240127013

ملاحظه:

مراسم بزرگداشت سالگرد هولوکاست در بوسنی و هرزگوین همه ساله با مشارکت جدی جامعه مسلمان این کشور برگزار می شود. بنظر می رسد جامعه مسلمان بوسنی و هرزگوین برای جلوگیری از به فراموشی سپرده شدن یاد نسل کشی انجام شده در قبال مسلمانان در این کشور و هراس از تکرار آن، درصدد هم ارز ساختن فجایعی همچون نسل کشی سربرنیتسا و هولوکاست است.مسلمانان بوسنی و هرزگوین همواره از همزیستی خود با یهودیان به عنوان نمادی از رواداری جامعه مسلمان این کشور (تلویحا در مقابل درگیری تاریخی با مسیحیان) یاد می کنند این موضوع از سوی جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نیز به شدت مورد تاکید قرار می گیرد.

کد خبر 18274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =